با راز و رمز موتورهاي جست وجوگر آشنا شوید ؟

با راز و رمز موتورهاي جست وجوگر آشنا شوید

شايد بتوان گفت که اينترنت بدون حضور موتورهاي جست وجويي که در حال حاضر وجود دارد بيشتر از نصف کارايي و جذابيت خود را براي کاربران از دست خواهد داد.

اين روزها موتورهاي جست وجو عصاي دست بسياري از کاربران هستند و ما را تا حدود زيادي بي نياز از ديگران کرده اند. براي پاسخ دادن به هر سئوالي که به ذهنمان وارد مي شود، کافي است که به اينترنت دسترسي داشته و با يک جست وجوي ساده در عرض يک چشم به هم زدن به آن چه که مورد نيازمان است برسيم. خلاصه در يک کلام بايد گفت که اين موتورها در حقيقت موتور اينترنت هم هستند و باعث روشن ماندن و جذابيت بيشتر اين فناوري شده اند.

 

 

 

شايد بسياري از کاربران با عنواني با نام « موتور جست وجو» آشنايي نداشته باشند در حالي که تا به حال از آن زياد استفاده کرده اند. به عنوان مثال ممکن است که شما بارها به سايت گوگل سر زده باشيد اما دقيقا ندانيد کاري که در اين سايت انجام مي شود چه بوده و به چه صورتي انجام مي گيرد. سال 1992 بود که شبکه جهاني وب يا همان اينترنت به راه افتاد و امروزه در هر زمينه اي که بتوان تصور کرد، اينترنت يک ابزار بسيار موثر و توانمند به حساب خواهد آمد. بايد بدانيد که در حال حاضر جهان اينترنت منبع بسيار بزرگي از اطلاعات است که روز به روز هم بر حجم اين منبع اضافه مي شود. اکنون بيش از ميلياردها صفحه که اطلاعات زيادي از موضوعات مختلف را در خود دارند روي سرورهاي مختلف اينترنتي قرار گرفته‌اند. نرخ رشد اين اطلاعات به جايي رسيده است که امروزه مشکل دسترسي به اطلاعات بسيار جدي تر از نبود اطلاعات شده است. اين حرف به اين معني است که شايد بتوان گفت دغدغه اصلي کاربران امروزي اين شده است که درگير اين نيستند که براي موضوعي خاص به دنبال مطلب بگردند بلکه تمامي اطلاعات مورد نياز آن ها وجود دارد و تنها بايد تصميم بگيرند که اطلاعات کدام صفحه مناسب تر و معتبرتر است که از ميان تعداد عظيم صفحات موجود در اينترنت، آن صفحه را براي خواندن انتخاب کنند. به اين ترتيب اگر ابزاري وجود داشته باشد که اين عمليات انتخاب را براي ما انجام داده و به افراد در پيدا کردن اطلاعات مورد نيازشان کمک کند بسيار خوب خواهد شد. در واقع اين ابزارها در حال حاضر هم وجود دارند و افراد آن ها را با نام «موتور جست وجو» مي شناسند. در حقيقت موتورهاي جست وجو با گرفتن کلمه يا عبارتي از کاربر، ليستي از سايت هاي مرتبط با موضوع مورد علاقه او را نمايش خواهند داد. در موضوع ويژه اين هفته قصد داريم که نگاهي به موتورهاي جست وجو و نحوه کار کردن آن ها داشته باشيم. اگر شما هم از اينترنت براي پيدا کردن مطالب مورد نظرتان استفاده مي کنيد بد نيست که با روش کار اين موتورها آشنا شويد تا با انجام يک جست وجوي صحيح، بهترين نتايج را به دست آوريد.

 

 

 

چرا موتورها به وجود آمدند؟

ممکن است که ميلياردها صفحه اينترنتي وجود داشته باشد که در مورد موضوعات مختلف اطلاعات مورد نياز شما را در اختيارتان قرار دهند اما شما از وجود اين صفحات اطلاعي نداشته و حتي نتوانيد به دنبال آن ها بگرديد. به اين ترتيب وجود اين سايت ها عملا بي فايده خواهد بود. با توجه به اين که تعداد سايت هاي مختلف به شکل صعودي در حال رشد است لزوم يک مرکز براي شناسايي اين پايگاه ها به منظور استفاده بهتر و بيشتر کاربران، ضروري به نظر مي رسيد. تا به حال هيچ مرکز رسمي بين المللي مسئولي در اينترنت به وجود نيامده است که اسامي و آدرس سايت هايي که در اينترنت منتشر مي‌شوند را به کاربران اعلام کند و به همين دليل تنها راه پيدا کردن آن سايت ها اين است که آدرس دقيقشان را داشته باشيم. اين کار هم در ظاهر ساده به نظر نمي رسد و به همين دليل بود که موتورهاي جست‌وجو براي آسان شدن دسترسي کاربران به مطالب موجود در سايت هاي اينترنتي راه اندازي شدند. اگر بخواهيم کمي بيشتر توضيح دهيم بايد گفت که اکنون بدون موتورهاي جست وجو نمي توانيم از به روز رساني هاي سايت هاي اينترنتي مختلف مطلع شويم. با اين اوصاف مي توان به آساني فهميد که بزرگترين و مهمترين توانايي موتورهاي جست وجوگر اين است که مي توانند مخاطبان واقعي هر سايتي را براي آن شناسايي کرده و جذب کنند به اين ترتيب صاحبان وب سايت ها از شر مخاطبان وبگرد و سرگردان خلاص خواهند شد. آمارهايي که به تازگي منتشر شده نشان از اين دارد که بسياري از کاربران سفر خود در جهان مجازي را با موتورهاي جست وجو آغاز مي کنند و در حال حاضر استفاده از اين موتورها بسيار عادي شده است و بعد از ارسال و دريافت نامه هاي الکترونيکي يا همان ايميل ها، جست وجو کردن و کار با موتورهاي جست وجو، دومين فعاليت عمده کاربران در اينترنت به حساب مي آيد. هر چه تعداد کاربران اينترنتي و همچنين تعداد مطالب و محتواي موجود در اينترنت بيشتر شود اين نياز هم بيشتر احساس مي شود که اين اطلاعات به شکلي بايگاني شده و دسته بندي شوند. در حقيقت موتورهاي جست وجوگر وظيفه بايگاني اين صفحات و سايت ها را به عهده دارند و مي توانند تمامي اطلاعات را در زمان مورد نياز به سرعت در اختيار کاربران قرار دهند. معمولا اين گونه است که سايت هايي که توسط يک موتور به عنوان نتيجه جست وجو نمايش مي دهد، به ترتيب بر حسب ميزان ارتباط با عبارت جست وجو شده به صورت نزولي ليست مي‌شوند. يعني در نتايج ارائه شده سايتي که به عنوان اولين نتيجه به شما نشان داده مي شوند، مرتبط‌ترين نتيجه خواهد بود. تا به اين جا در اين رابطه صحبت کرديم که موتورهاي جست وجو به چه دليل به وجود آمده و از ديدگاه کاربران وب چه اهميتي دارند. اما بد نيست که نگاهي هم به اين موضوع داشته باشيم که آيا موتورهاي جست وجو از نظر تجاري و از ديدگاه مدير يک وب سايت هم داراي اهميت مي باشند يا نه؟

 

 

 

مديران سايت و جست وجوگرها

اين گونه نيست که جست وجوگرها يک ابزار يک منظوره باشند و تنها به درد کاربران اينترنتي بخورند و اطلاعات مورد نيازشان را در اختيارشان قرار دهند. در واقع بايد گفت که موتورهاي جست وجو يکي از مهم‌ترين ابزارها براي فعالان عرصه تجارت الکترونيک به حساب مي آيند. براي کسي که صاحب کسب و کار اينترنتي است، ضروري به نظر مي رسد که بتواند بيننده هاي زيادي را به سايتش


:: موضوعات مرتبط: دنیای مجازی , ,
:: برچسب‌ها: با راز و رمز موتورهاي جست وجوگر آشنا شوید , اینترنت , راز اینترنت , اینترنت , روستای فرخار , موتورجستجو , ,

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : شوریابی
تاریخ : سه شنبه 26 / 3 / 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: